A történet egy szürke hűvös februári estén kezdődött amikor is kénytelen
voltam idő előtt felébreszteni Csipkerózsika álmából a Pirost.
A kötelező tavaszi első indítási rituálé után ahogy elfordítottam a kulcsot a
Schiroko AC szorgos kattogással adta a világ tudatára, hogy keveréket egy jó
ideje nem látott és amint pár másodperc után egyre alábbhagyott a kattogás
készen is állt a kulcs továbbfordítására. Pöcc és röff ahogy a nagy könyvben is
meg van írva, csak éppen a röfögést elnyomta egy durva surrogó és egy magasan
sivító hang. Ó mamám! Mi lenne ez? Tavaszi fáradtság? Lehet…méghozzá én a
generátor és a vízpumpa csapágyaira tippeltem…helyesen. A generátorral
kapcsolatos átalakulásokat már egy korábbi posztban közzétettem, így maradnék
szigorúan a vízpumpánál illetve az ebből sarjadzó hengerfej átalakításra.
Valahogy május elején el is érkezett a nap a beavatkozásra, bár a
tervezett pár napos felújítási időt a gépműhely 2 hetes csúszása azonnal dugába
döntötte. Sebaj! A lényeg a hibátlan végeredmény!
Elsőként biztosra akartam menni, hogy valóban a vízpumpa csapágyai
döglöttek be, így a generátor cseréjénél csak meg kellett forgatnom a vízpumpa
tengelyt….az a hang!! Biztos, hogy az a hiba.
Levideóztam az utókor számára:
Na, de mitől hullhatott szét? Hiszen alig 34k km van az autóban! Igaz
mivel akkor még kis taknyos voltam, nem emlékszem minden egyes előéleti pontra,
de dereng valami ékszíjas fröcskölős történet…Majd kiderül.
Saját helyén a garázsában szedtem szét, elvégre nem kell akna és
kényelmesen megoldható behajolva a motortérbe.
Mindenek előtt egy „Bífór” kép, hogy a végén tudjak egy „Áftört” is
csinálni:
Kezdődjék! Víz le (egész tiszta
volt); vízcsövek le; HF csavarok lelazítva..leszedve:
Most már csak le kellene szedni a HF-et! Húztam, de nem jött…végül nagyon
óvatos kalapálós rásegítéssel és jó 30+perc időráfordítással le tudtam szedni.
A lényeg, hogy lent van.
Egyből átvizslattam a blokkot és a HF-et.
Nem tudom milyen a gyári HF tömítés, de elvileg az. Az is látszik, hogy a
kopogós égés kezdte leszedni a kokszot az égéstérből és a dugótetőkről.
Blokk: Hónolások itt-ott
láthatóak, de csak elenyészve. Sajnos míg nem kereszteződtek útjaink, ő is csak Arol 2T-t és egyéb förmedvényeket kapott...ez az eredménye.
Dugók: Gyári alapméretesek (73,44). Az első képen látszik, ahogy a kopogós égés lerobbantotta nyomokban a kokszot.

Hengerfej:

A tőcsavarok jó rozsdásak voltak és bár elvileg többször felhasználhatóak
én mégis az újak mellett döntöttem.


A gyertyaképem is elég jónak tűnik! Majd kiderül, hogy az új konfiggal
milyen képet mutatnak a DENSO-k.
Ennyi volt a boncolás első része, kezdődhet a felújítás összeszerelés!
A hengerfej:
Szétkaptam a vízpumpát, hogy minél hamarabb vihessem a gépműhelybe egy
kis karcsúsításra.
Abban a tudatban és hitben voltam, hogy ebben még gyári vízpumpa volt,
éppen ezért nagyon odafigyeltem, mi, hol, hogyan helyezkedett el benne. Ám
hamar jött a felismerés, hogy egy nagy túrót gyári…
Íme szétborítva:
De nézzük csak közelebbről:
Tömszelence: Ez bizony áteresztett már egy ideje, de a
gyári/utángyári mivoltát én ennyiből nem tudom megállapítani. (Természetesen kiszereléskor roncsolódott a szénfutó)
Tengely: Még rajta van az
árcímke…nyilván nem gyári…

Csapágyak: Ahogy egyik kedvenc barátnőm mondaná: BANYEK!!!!! Eddig se volt semmi ami kijött
innen, de ezek a csapágyak....csodálom, hogy még nem robbantak szét. Amúgy
valami „HCH” vagy mi akar lenni, szóval ez sem gyári, már csak azért sem, mert
azok nyitottak. Nem tudom ki volt az elkövető, de legalább zártat tett bele,
igaz cserébe kihagyta a 2 csapágyhézagolót. Gondolom emiatt is ment szét a
tömszelence, mert állandóan mozgott a házban a csapágy ami által mozgott minden más is.


A vízpumpa fedelét kitakarítottam és üveglapon 600-as majd 1000-es
papíron becsiszoltam.

Készítettem, hozzá új tömítést, mert a boltban vásárolt nem volt
szimpatikus.
Ami rajta volt (1mm); A bolti új (1,5mm); A saját gyártmány (0,5mm):

Közben megérkezett a gépműhelyből a hengerfej. 2 hét kellett hozzá, hogy
mást csináljanak, mint amit kértem tőlük … de mit is vártam? Hiszen mindig ez
van, ha az ember valamit, nem maga csinál. De sajnos marógépem nincs, így
maradt ez.
Hogy miről is van szó? Tessék figyelni:
A Wartburgnak gyárilag 7,5 : 1 a kompresszió viszonya, ami kb a 82-es
oktánszámú benzinhez megfelel, de a 95-höz nem. Lényegében pazarol vele a
motor. Így méregettem számolgattam és a 9 : 1 kompresszió viszony mellett
döntöttem, ami az ideális 9,5 : 1-tól elmarad, cserében van tartalék a
hengerfejben, ha esetleg újból síkba kellene húzni. Ez nagyjából 0,5-1mm ami kb
2 javítást tesz lehetővé. Számszerűsítve a gépműhelyben 3,5mm-t kellett volna
leszedniük a hengerfejből, e helyett cirka 2,3mm-t szedtek le. Ezzel
hozzávetőlegesen 8,5 : 1-re nőtt a kompresszió viszony amivel egyenlőre
kibékültem.
A nagyfőnök hadakozott, hogy nem
lesz jó, de nem szálltam vele vitába, örültem, hogy végre készen van. Így is
buktam a kecskeméti találkozót miatta, amire oly régóta szerettem volna eljutni.
Azt már csak később vettem észre, hogy egyszer le is ejtették a
hengerfejet és már csak bízni tudtam benne, hogy nem a síkba köszörülés után:
Na de visszatérve…Mivel a préssávot elég kontár módon csinálták meg
próbáltam kicsit kipofozni és az égésteret is rendbe szedtem kicsit. (Első
képen látszik, hogy a gyári préssáv eltér):


Ja! Majd el felejtettem a WTF jelenetet megosztani:
A „csúcsminőségű” tescós zöld színű és ki tudja milyen fagyállók (gondolom csapvizet is sokat látott) kissé
megrágták egy helyen a hengerfejet. A pirossal bekarikázott részen jól látszik!
Nekem fel sem tűnt a nagy sietségben sajnos, csak mikor már visszakaptam a
gépműkontártól.
Na de ismét visszatérve a felújításhoz….Fogtam az üres hengerfejet és
homokfúvóval megtisztogattam kicsit. Itt van néhány előtte-utána kép:




A vízpumpa házát is síkba csiszoltam ugyan úgy, mint a fedelét. Így sem
lett az igazi, de legalább nem annyira kráteres.
Ugyan így jártam el a termosztát házával és annak fedelével, valamint a
vízhőgombának a helyével is.

Ez után kezdődhetett a vízpumpa összeszerelése. Elmentem Kalocsára
Gergely bácsihoz egy komplett szettért, hiszen ő élő legenda és itt lakik egy
köpésre:
Zárt (2RS) FAG csapágyakat vettem, amikről leszedtem a porvédőket és
miután kimostam belőlük azt az igen-igen kevéske gyári zsírt amit töltöttek
bele, vastagon feltöltöttem őket MOS2 zsírral (erről sajna nincs kép, de a fenti
képen látható kék tubusos LIQUI MOLY MOS2 ment bele. Az is igaz, hogy Kalciumos
zsírt ír elő a könyv, de azt nem kaptam és a MOS2 zsír is hasonlóan jó!) és
visszazártam a porvédőket.

Következhet a vízpumpa
összeszerelése lépésről lépésre képekkel:
1. Helyezzük be a bordás gumilapot a szíjtárcsa felől.
2. Helyezzük be a hézagoló lapot, púpos résszel a szíjtárcsa felé!
3. Helyezzük be a csapágyat.
4. Helyezzük be a következő hézagolót púppal kifelé, majd biztosítsuk a
zégergyűrűvel.
5.Tegyük a másik csapágyat a tengely szíjtárcsa felőli oldalára és
helyezzük az egészet a helyére.
6.Tegyük be a távtartó gyűrűt.
7.Tegyük be a tömszelence tömítőgyűrűjét, majd toljuk bele a
tömszelencét. (Gergely-féle célszerszámok használata ajánlott!)
8.Tegyük be az éket.
9.Helyezzük fel a járókereket. Figyeljünk az ékpályára!
10.Tegyük fel a zsírral megkent O-gyűrűt.
11.Tegyük rá az alátétet és az anyát majd húzzuk meg az előírt
nyomatékkal.
12.Helyezzük be a fém záróprofilt a vízpumpa felől.
13.Tegyük be az éket.
14.Tegyük fel a szíjtárcsát és egy rugós alátéttel és anyával biztosítsuk.
15. Csavarozzuk fel a vízpumpa ház fedelét. Én új csavarokat tettem bele
és megkentem nagyon vékonyan motortömítő pasztával a felületeket.


A vízpumpa ezennel elkészült! Reméljük hosszú és boldog élete lesz!
Nem én lennék, ha nem festegetnék egy kicsit, így fogtam a hengerfejet és
összeszereltem a termosztát házat is véglegesre (az is saját gyártású tömítést
és vékony pasztaréteget kapott új csavarokkal egyetemben), majd kimaszkoltam a
védendő részeket és rászabadítottam a hőálló ezüst sprayt 3 rétegben.

Leszedtem a maszkolást és itt-ott csinosítottam még rajta, valamint
becsavartam a hőgombát is.

A hengerfej ezennel elkészült. Ilyen egy felújított vízpumpa hangja:
Következhet a blokk felfekvő felületének az előkészítése, de előtte még tőcsavarkat kell készíteni, mivel gyárit már nem lehet kapni. Végül normál 10.9-es keménységű hatlapfejű csavarokból készítettem el a 8db tőcsavart. Anyáknak sima 8.8-as anyákat használtam, mert az utángyártottak hibásak voltak.
Következhet a blokk felfekvő felületének az előkészítése, de előtte még tőcsavarkat kell készíteni, mivel gyárit már nem lehet kapni. Végül normál 10.9-es keménységű hatlapfejű csavarokból készítettem el a 8db tőcsavart. Anyáknak sima 8.8-as anyákat használtam, mert az utángyártottak hibásak voltak.

A blokk:
A kiinduló állapot. Lehet kezdeni takarítani.
Óvatosan lekapargattam a tömítés maradványait (utána porszívóval szívtam
ki a darabkákat).
Végül Nitrós ronggyal áttöröltem az egész felületet.
Még betekertem az új MOS2 zsírral megkent tőcsavarokat és szerelésre kész
állapotba került a blokk.
A végszerelés:
A hengerfejet is letakarítottam Nitrós ronggyal, így az is készen állt az
„összecuppantásra”.
A hengerfejtömítésre került a sor.
Gyári vs. utángyártott. Remélem, beválik! (A rézkarikással nem jók a
tapasztalatok. Én acélkarikásat szereltem be.)
A tömítés legszélső kb 5mm-es részét megkentem nagyon-nagyon vékonyan
motortömítő pasztával, majd rátettem a blokkra.
Egyből utána tettem is rá a hengerfejet, nehogy idő előtt kössön a paszta.
Végül az alátéteket feltettem és a tetejüket illetve a csavarok alsó
részét megkentem MOS2 zsírral, ahogy a könyv is írja.
Ezután fogtam a nyomatékkulcsot és több lépcsőben lehúztam a hengerfejet
az előírt sorrendben.
1.Lépcső: kézzel érintésig érzésre meghúzva
2.Lépcső: 25Nm
3.Lépcső: 35Nm
4.Lépcső: 45Nm
5.Lépcső: 55Nm
6.Lépcső: 65Nm
7.Lépcső: 70Nm
A csavarok bírták, és nagyon szépen ment az egész művelet. A pasztaréteg
is vékonyra sikeredett, mert nagyon keveset nyomott csak ki.
Én itt tartottam egy teljes nap pihenőt, azaz biztosra akartam menni,
hogy a paszta megszáradt. Másnap szépen felszereltem a vízcsöveket és az
ékszíjat.
Vettem rózsaszín alubarát fagyállót és azt kevertem be. 4Liter fagyálló +
~3Liter desztvíz.
Elérkezett az első indítás ideje. Még 2x alaposan átnéztem mindent, hogy
biztosan minden rendben van, csak ez után mertem indítózni.
Indult is első pöccintésre ahogy illik és nagyjából 10-15percig pöfögött,
ami alatt bemelegedett és én szépen légtelenítettem a rendszert. Leállítottam
majd alaposan körbenéztem. Hengerfejtömítésnél száraz minden, vízpumpa
ellenőrző furata porszáraz, sehol semmi rendellenesség! Szuper!
Ismét hagytam egy teljes napig, hogy kihűljön a rendszer. Másnap
körbenéztem és a hűtővíz szintje is maradt a feltöltött szinten így készen állt
a tesztkörre. Előtte körbenéztem mindent alaposan, de mindent rendben találtam
ismét, így indítottam és útra keltem.
Pillanatok alatt elérte a 90°C-ot,ahol aztán meg is akadt. Minden úgy
tűnt, hogy rendben van de kb 2km után elkezdett felfelé kúszni a mutató. Amikor
már majdnem elérte a 100°C-ot ráhúztam a fűtést, aminek köszönhetően egyből
visszahűlt 90°C-ra. Ezután még mentem kb 5km-t problémamentesen atomstabil
90°C-os hűtővízzel, majd visszaálltam a garázsba. Kb 8-9Km-t tettem meg
összesen és nagyjából 20percet járt a motor.
Körbenéztem ismét mindent és csupán egy apró gyöngyözés nyomait találtam
a blokk közepénél, de minden más rendben volt.
Ismét hagytam egy teljes napig, hogy kihűljön a rendszer és újra
lehúzhassam a hengerfej anyákat. Ez meg is történt ismételten 1 lépcsőben 70Nm-el
az előírt sorrendben.
Mivel kismértékű gyöngyözés megengedett ilyenkor így elkönyveltem
sikeresnek az akciót és elindultam egy újabb, immár hosszabb próbaútra. 80km-t
mentem tünetmentesen, fülig érő mosollyal!! Minden tökéletesen működött.
Az első tapasztalatok, hogy sokkal nyomatékosabb lett, viszont sokkal
hamarabb becsörög a motor.
A csörgés enyhítése érdekében két dolgot lehet/kell tenni.
Az előgyújtást nagyobbra állítani, amit egyelőre én meghagytam gyári
23°-on.
Illetve a karburátorban a 2. torok 122-es főfúvókáját 130-asra cserélni,
ezáltal ha nyitom a 2. torkot a több üzemanyagnak köszönhetően visszahűti az
égésteret, így megszűnik a kopogásos égés.
Ezt viszont egyből meg is léptem:

Próbaút alatt sikeresen vizsgázott a módosítás. A 2. torok nyitására
azonnal megszűnik a kopogásos égés,ahogy arra számítottam, de azért a
gyújtással még lehetne játszani, hogy részterhelésen kevésbé ciripeljen.
Ezt még halogatom továbbra is.
Nincs más hátra a következő 1000km-re nézve, mint menni-menni,
próbálgatni, figyelni a rendszert miként teljesít.
A próbautak nagyjából az alábbi felbontásban néztek ki:
Környéki autókázás: ~100Km
Kiskunlacházi találkozó: ~160Km
Nyaralás Balatonlellén: ~290Km
Kakucsringi kirándulás: ~110Km
Végül nem vártam meg az 1000Km, hanem lehúztam 900Kmnél. Elsőnek 60 majd
70Nm-el, de a csavarok meg sem moccantak.
Minden nagyobb út után kihűlt állapotban ellenőriztem a vízszintet, ami egyszer csak megváltozott és egy picivel kevesebb volt a kiegyenlítőben. Egyből az ellenőrző furathoz nyúltam és bizony sajnos, igaz csak picit, de nedves volt. Mivel nem volt vízfolyás nyoma a blokkon és csak nagyon-nagyon kevés (max fél deci) hűtővíz folyt el, én arra gyanakszom, hogy a tömszelence, külső gumiháza alatt ereszthet át, de ott is csak akkor amikor hirtelen odalépek neki, pl. előzéskor. (Típusjelenség)
Ennek ellenére én sikeresnek titulálom (egyenlőre) a műveletet, hiszen az előbbitől eltekintve, minden tökéletesen szuperált. Az eddig mért átlagfogyasztásom (dugók, találkozók,országutak...szóval nagyon vegyesen) 5,3-5,9 között mozgott, de ez a gyújtás behangolása után tovább finomítható. Erre viszont, csak akkor kerül sor, ha elkészül az új komplett kipufogórendszer, ami a következő nagy projekt lesz, az ültetés előfutáraként. Addig is türelem! ;)
Ennek ellenére én sikeresnek titulálom (egyenlőre) a műveletet, hiszen az előbbitől eltekintve, minden tökéletesen szuperált. Az eddig mért átlagfogyasztásom (dugók, találkozók,országutak...szóval nagyon vegyesen) 5,3-5,9 között mozgott, de ez a gyújtás behangolása után tovább finomítható. Erre viszont, csak akkor kerül sor, ha elkészül az új komplett kipufogórendszer, ami a következő nagy projekt lesz, az ültetés előfutáraként. Addig is türelem! ;)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése