Info

BRÉKINGNYÚZ:

- Több mint 10 éve több ezer kilóméterre vagyok a Pirostól és ezért, még mindig lassan, DE! haladok!!! (2024.10.23.)

- Visszatértem a bloghoz végre! Készül a cikk a 200-as Barkas lendkerék+kuplung szettről illetve a gyári lengéscsillapítók felújításáról és cseréjükről....Továbbá az "Ökszesszoríz end Blekk Medzsik!" cikk is frissülni fog pár aprósággal a tél folyamán! (2024.10.30)

2014. június 29., vasárnap

Mutatós mutatók

Egy kis műszerfal, jobban mondva óracsoport „pimp” fog következni. Elég hamar megindult a fantáziám annak irányába, hogy mit is lehetne kezdeni a gyári kombinált műszerrel. Egyrészt a legelső oka ennek az volt, hogy amint feltettem még anno az elektromos AC-t, nem tudta az átfolyás mérő puffer tartálya kellőképp pufferelni a löketeket, ezért a műszer elég kaotikusan jelzett. (Ezt az óta továbbgondoltam és kezdem visszasírni, szóval lehet, még valamit kitalálok, akár egy Trabiműszer ’személyében’.) A második fő gond a hőfokkijelzés volt. Egyrészt nekem kevés volt a 4LED-es felbontása a teljes működési tartománynak és azt sem tudtam mik a tényleges hőfokértékek valójában. Az üzemanyag visszajelzés ugyanakkor teljesen tökéletes volt számomra, de ez az egy édes kevés volt, hogy visszatartsa a készülő átalakítási vágyat. Elsőnek fórumos indíttatásból egy LED-es KMGY műszer másolatát kezdtem el megépíteni, ami a mai napig sem fejeződött be véglegesen, bár hibátlanul működő prototípus az már van. Ettől egyenlőre eltekintenék, mert a prototípus próbálgatása közben rájöttem, hogy ez nekem ’nem gyere be’ jobban tetszik az analóg kijelzés. Hamar egy teljes újratervezés következett és ki is találtam a végleges megoldást. Időrendi sorrendben írom le a történteket így lényegében 3+1 fő fejezetre tagolódnak a történtek. (A KMGY-s dolog még vissza fog térni, de egyelőre várat magára és amúgy is egy igen terjedelmes bejegyzés lesz.)

1. Km/h mérő:
Ahogy a neten nézegettem a képeket és miközben mentem a Pirossal egyszer csak az villant be, hogy nagyon bejön nekem a Trabi km/h mutató, de azért nem veszek horror áron 160-as órát + akkor még a km állásom se stimmelne (Muhahahahahaaaaa.....horror áron....). Szóval inkább szereztem Trabi órát és kibontottam belőle a mutatót. Azért egy darabig elgondolkoztam rajta, hiszen ha megbontom a gyári órát onnantól kezdve majd biztosan mindenki megkérdőjelezi a valós futását a Pirosnak, de arra jutottam, hogy LESZ&@OM!!! Mindenki azt gondol amit akar, én pedig tudom az igazat és ez nekem bőven elég! Azért biggyesztek be egy képet, hogy lássák a kételkedők a szétszedés előtti és utáni km állást. Igaz ez nem közvetlen előtte készült, de így legalább látszik, hogy valóban innen lett kibontva. 









Itt már kibontva boncolásra előkészítve:


Kis csavarhúzóval szépen felnyitottam, mint egy konzervet és már szedtem is le a mutatót.
A Trabi mutató közepét felpolíroztam a többi részét pedig körömlakkal kentem le.


A műszer házát belülről tükörfóliával béleltem ki, ez azért jó, mert az izzó fényerejét jócskán megdobja és sötétben szebben világítja meg a számlapot.









Szerencsére a mutatók tengelyfurata megegyezett így csak feltettem és visszaállítottam a jelölésre amit szétszerelés előtt tettem a műszer hátára. Így elvileg pontos marad a kijelzés.









Mint az látható a Km állás változatlan maradt, csak a napi Km állás nullázódott ki, mert a kis tekerőgombot alig bírtam leszenvedni a tengelyről és eközben eltekertem véletlenül.
Gyors beépítettem és mentem egy próbakört, amin sajnos kiderült a GPS-hez képest 5-öt csal így kibontottam újra szétszedtem és korrigáltam rajta.









Második nekifutásra már teljesen pontos volt, így véglegesedett a helye is.

2. Fordulatszám mérő:

Kezdjük ott, hogy tudomásom szerint csak a KMGY műszer révén juthattunk gyári (tévedtem, mert az magyar gyártmány) fordulatszám kijelzéshez, de ez ugye méreg drága és amúgy sem tetszett nagyon. Lehet létezett még valami közel hasonló DDR gyártmány, de nagyon nem is keresgettem őket, inkább csak a számlap kinézete végett. A neten böngészve viszont ráakadtam egy kispolákos cikkre ahol Lada műszert alakítanak át. Gyorsan  be is szereztem egy műszert, de sajnos nem a megfelelő TH193-as jelölésű elektronika volt benne és a mutató tengelyét is sikerült eltörni szerelés közben. Mentem pár kört, de nem sikerült a vágyott elektronikával szerelt műszert meglelnem (a számlap felső peremén fel van tüntetve az elektronika: TH193 vagy TX193), míg végül vettem még egy ugyan olyat. Na de mikor szétszedtem baromira megörültem, mert bár jelöletlen elektronika volt benne, mégis egyezett a keresettel, így egyből ki is cseréltem benne a kondenzátorokat és a trimmert is egy helipottal helyettesítettem.




 
A két elektronika közti különbség:




A műszerházat szintén kibelezett Trabant km/h mérőből készítettem. Mindössze 6 furatot kellett csinálni és már be is lehetett szerelni. Sajna egy másik projekt miatt nem voltak már rajta a világítás foglalatai, így csak egy átmeneti házként szolgált ez. Amint beszerzek egy új műszert donornak, már költözhet is egy véglegesbe, de ez majd a ráadás rovatban lesz olvasható.









A számlapot nem meglepően a jó öreg Paintben rajzoltam meg. Bescanneltem egy Waresz km/h számlapot és a Lada fordulatszám mérőjének számlapját. A Lada számlap volt az alap a léptékek miatt és megpróbáltam a Waresz stílusához igazítani. Lényegében elég jól sikeredett, bár közelről nézve pixeles. A végleges megoldást még nem találtam ki, de addig ez is tökéletesen megállja a helyét.

 
Beépítve és első próba után még kicsit állítanom kellett a mutató csillapításán, de lényegében jó lett. Sajnos a pontosságát nem tudtam 100%-osra beállítani, de ez folyamatban van és szerencsére amúgy se nagy művelet, csak a trimmeren kell picit tekerni.









3. Temp & Tank:

Oké, van szép km/h mérő és hozzá illő príma fordulatszám mérő, de mi lesz a vízhőfokkal és az üzemanyag szint kijelzésével??? Nem kellett sokat gondolkodnom mire kitaláltam, hogy a gyári hőfok jeladót és a tankban lévő jeladót megtartva mit építhetnék be. Vettem egy régi mutatós kombiműszert:











Az alap ötlet az volt, hogy a Sárga tesónak köszönhetően van pár Škoda Temp és Tank műszerem és majd azok házába építem be ezeket, de rájöttem, hogy az sokkal, de sokkal időigényesebb és bonyolultabb, mint ha meghagyom a gyári Škoda műszereket és a jeladókat cserélem ki. A Vízhőfok jeladója egy az egyben bemegy, csupán 1cm-el hosszabb a szonda része, de ez szerencsére nem befolyásoló tényező. Gyorsan szét is szedtem és felépítettem a szokásos kalibráló egységet:









A tank jeladóval már kicsit meg kellett küzdenem, de nem volt olyan vészes. A gyári és a Škoda:





Csak a komplett drótos úszós részt kellett átrakni és kész:


A tankba nem ment be egyből, mert a furatok kicsit eltértek, de ezt egy 7-es fúrószárral történő kezelés megoldotta. Kapott a biztonság kedvéért benzin és olajálló pasztát:


Kalibrálni se volt szerencsére macerás művelet, csak le kellett engedni a benzint és belőni a piros sáv és a  tartalékot jelző LED felgyulladásához tartozó értékeket: (Piros sáv felső széle: 10Liter; Tartalék LED: ~5Liter)









Kezdődhetett a műszerek szépítgetése. Alap felállás/állapot valami ilyesmi volt:









Kiszedtem a mutatókat és a módosított Trabi mutatókhoz próbáltam alakítani őket:











Már csak azt kellett kitalálnom miből ’faragok’ nekik házat. Rövid ideig tartó keresgetés után rátaláltam a Lidl-ben kapható szeletelt gombás konzervdobozokra, amelyek tökéletesen passzolnak a műszerek átmérőjéhez:


Kicsit formára szabtam és már kezdtem is az üvegszálas rétegek felhordását:











Ilyen lett a nyers ház:


Utolsó próba és mehetett rá a matt fekete festék:









Festés után már csak hézagolni kellett, hogy ne mocorogjanak a házban a műszerek:


Végül beépítve. Szerintem mutatós mutatók lettek!


Azt hitted itt a vége??? Háhááááá…..!!!

+1: Újratervezés

Mint azt fentebb leírtam szükségem volt egy donor műszerházra a fordulatszámmérőhöz. Kerestem/kutattam/felajánlottak, de végül a sors úgy hozta, hogy ismét a szeretett bontómból került hozzám egy, de még milyen donor?! Kezembe nyomták ezt, hogy vidd: Egy bontatlan keveset futott, ritka 160-ig skálázott óra!











Amíg szétszedtem és ki tükörfóliáztam a belsejét, addig volt időm gondolkodni, mit is kezdjek most.
Ha berakom ezt az órát már tuti hihetetlen lesz az eddig alig 34ezer futott km, így is kérdésessé vált a mutatócsere miatt, de továbbra is azon az állásponton vagyok, hogy LESZ&@OM!!!











Így maradt az opció, hogy kihasználom a lehetőséget és beépítem a 160-as órát! Ki is bontottam a műszereket és belekezdtem a műtétbe. Végül a km állás számlálóit és a mutatót cseréltem ki, de valószínűleg elég lett volna cserélni csak magát a számlapot, ugyan is a 160-as óra csalóka… (GPS-es ellenőrzéssel kiderült, hogy műszer szerinti 50km/h-nál valós 50-et mutat, ellenben a GPS szerinti valós 90km/h a műszeren pontosan a 100-as rovátkánál van. Nagyobb sebességeken nem néztem, mert egyenlőre kíméljük az új hengerfejet és amúgy se megyek gyorsan vagy autópályán.) Minden esetre, így legalább kitakarítottam és megkentem szilikonzsírral a kényes részeket, a hosszú élet reményében.












Amint az látható a km állások megmaradtak és nem tekergettem semmit sehova!
Kész van, szép lett csak épp baromira nem passzol a fordulatszámmérő hozzá. Eddig belső rovátka-külső számozás volt a styl, most pedig pont ennek az ellentettje. De jó…


Szétszedtem a fordulatszámmérőt és terveztem (szigorúan Paintben) egy új számlapot, egy úttal a régi km/h házat alakítottam át végleges házzá.


És íme, a talán véglegesnek nyilvánítható csoportkép:









Ha majd nagyon fog zavarni, hogy csal a 160-as óra, illetve az, hogy egy sima nyomtatott lap a fordulatszámmérő számlapja, akkor majd felkeresek egy szitanyomót és csináltatok új egységes számlapokat. De egyelőre nekem tetszik és megfelel!
Búcsúképpen egy rendkívül gyenge minőségű videó a legelső verzióról:

Ha majd lesz egy kis időm csinálok egy jobbat a véglegesről!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése